Impactul „școlilor verzi” asupra mediului, rezultatelor învățării și calității vieții
1. „Școlile verzi” au un impact pozitiv asupra mediului, cuantificat prin:
a) costuri de exploatare pentru energie și apă reduse cu minimum 20%;
b) colectarea selectivă a deșeurilor pe minimum 4 fracții;
c) reducerea deșeurilor nereciclabile cu minimum 50%;
d) servicii de nutriție sănătoasă disponibile pentru toți elevii;
e) suprafață de spații verzi amenajate pentru activități educaționale și recreative;
f) existența unui spațiu de parcare pentru biciclete cu o capacitate de 1 loc la 3 elevi;
g) ponderea resurselor de învățare electronice/digitale în totalul resurselor folosite în școală este de minimum 50%;
h) existența de kituri de măsurare a poluanților din atmosferă;
i) existența unor aplicații gratuite în școli pentru a măsura factorii poluanți; j) reducerea deșeurilor cu până la 25%.
2. „Școlile verzi” au un impact ridicat asupra rezultatelor învățării, cuantificat prin:
a) implicarea directă în acțiuni pentru protejarea mediului natural (individuale, de grup) echivalente cu 30% din numărul elevilor;
b) creșterea cu până la 40% a stării de bine a elevilor și a profesorilor, estimată în baza feedbackului acestora;
c) organizarea de acțiuni de sensibilizare a comunității pe tema schimbărilor climatice, organizate cu sau de către elevi, de cel puțin patru ori pe parcursul unui an;
d) implicarea personalului alături de elevi în cel puțin două acțiuni anuale pentru mediu la nivelul școlii;
e) integrarea unor noțiuni de mediu și schimbări climatice în disciplinele din trunchiul comun (cel puțin 10% din activitățile de predare-învățare-evaluare anuale prevăzute în planurile de lecție);
f) implementarea a cel puțin două discipline opționale specifice, pe nivel de învățământ, cu tematică relevantă pentru schimbările climatice și mediu în plus față de Educația pentru viață din trunchiul comun;
g) implementarea a cel puțin unei discipline opționale integrate cu tematici relaționate cu Educația pentru dezvoltare durabilă/Educația ecologică;
h) înlocuirea manualelor și a auxiliarelor tipărite cu materiale în format digital;
i) digitalizarea proceselor administrative de la nivelul școlii;
j) elaborarea de resurse care pot fi încărcate pe platforme online dedicate profesorilor și elevilor, pentru a sprijini educația privind schimbările climatice și de mediu;
k) minimum 50% dintre elevi iau parte la acțiuni de voluntariat pentru protejarea mediului, refacerea florei și faunei, împăduriri și crearea de spații verzi;
l) minimum 30% dintre elevi se implică activ în grupuri locale pentru conservarea vieții în comunitatea lor;
m) completarea ofertei curriculare a școlii cu cel puțin două programe educaționale nonformale pe an, oferite de organizații din societatea civilă sau din mediul economic.
3. „Școlile verzi” au un impact crescut asupra calității vieții, cuantificat prin: a) numărul de proceduri de curățenie și igienizare a spațiilor interioare și exterioare, fiind evitate substanțele periculoase, toxice sau nocive pentru mediu, pentru asigurarea unui mediu interior mai curat, mai sănătos și mai sigur în școală pentru elevi;
b) numărul de programe și servicii pentru o bună nutriție și activitate fizică; c) numărul de grădini și sere în care se cultivă legume și fructe, pentru îmbunătățirea nivelului alimentației în acest tip de școală, mai ales în unitățile de învățământ în care funcționează deja cantine;
d) soluții de atenuare a zgomotului interior și exterior;
e) modalități identificate pentru asigurarea confortului fiziologic — aer proaspăt respirat de elevi în perioada în care participă la activități școlare și extrașcolare desfășurate în incinta unităților de învățământ;
f) numărul de cursuri de formare pentru responsabilii din unitatea de învățământ pe tema evitării utilizării pesticidelor și altor substanțe nocive în procesele de curățenie și întreținere a spațiilor școlii;
g) trecerea la sisteme de încălzire din surse regenerabile; achiziția de lămpi solare;
h) dezvoltarea infrastructurii de alimentație școlară care promovează meniuri și opțiuni alimentare sănătoase;
i) facilitarea accesului la biciclete în regim de împrumut pentru elevii școlii;
j) activități practice desfășurate cu utilizarea unor echipamente de protecție pentru elevi, profesori, familii implicate și voluntari, a unor echipamente și accesorii destinate încurajării mersului pe jos, cu bicicleta sau cu alte mijloace de transport nepoluante, a unor hărți ale cartierului pentru stabilirea unor rute personalizate, a unor veste și banderole reflectorizante etc.
Leave a Reply