„ȘCOALA VERDE”
Componenta infrastructură
Din perspectiva infrastructurii, apartenența unei școli la categoria de „școli verzi” este determinată de respectarea următoarelor premise privind:
a) protejarea sănătății și respectarea normelor de igienă;
b) ocrotirea mediului înconjurător și utilizarea sustenabilă a resurselor naturale;
c) reducerea cantității de deșeuri produse în cadrul unității de învățământ și colectarea separată a acestora;
d) integrarea, conservarea și valorificarea zonei verzi a terenului de amplasament în procesul educativ;
e) amenajarea peisagistică sustenabilă;
f) economia de apă, energie și izolarea termică;
g) reducerea amprentei de dioxid de carbon;
h) reducerea emisiilor de substanțe poluante;
i) mobilitatea sustenabilă;
j) utilizarea adecvată și extinsă a resurselor informatice, prin digitalizare la nivel de proceduri, practici și conținuturi.
1. Investițiile și dotările în infrastructura unei „școli verzi”, asigurate în fazele de proiectare/construcție/renovare, pot cuprinde următoarele:
a) spații exterioare extinse, inclusiv locuri de joacă, spații adaptate desfășurării orelor de curs în aer liber, terenuri de atletism, piste și spații verzi amenajate și dezvoltate, disponibile pentru elevi. Spațiile exterioare ale școlii, de exemplu locurile de joacă, trebuie să fie „verzi”, inclusiv prin reducerea suprafețelor pavate și înlocuirea lor cu iarbă/plante locale, ușor adaptabile;
b) plante nontoxice/nonalergene integrate în interior, care purifică aerul, amplasate în săli de clasă și spații comune, care acoperă cel puțin 1% din suprafața utilă a clădirii;
c) sisteme permanente de filtrare sau colectare a apelor meteorice (de exemplu, sisteme vegetative de bioretenție, cisterne colectoare de apă de ploaie etc.), mecanisme de reducere a scurgerii apei din amplasamentul său, consumarea apei proaspete cât mai eficient posibil (instalarea de unități sanitare cu debite reduse de apă), precum și recuperarea, urmată de reutilizarea apei gri, în măsura în care acest lucru este fezabil;
d) capacitate de stocare a apei pluviale instalată la fața locului;
e) materiale de construcții „verzi” cu declarații de mediu/ certificări, mochete și covoare cu conținut redus de formaldehidă, cu conținut reciclat, vopsele din materiale naturale reciclabile, lavabile, lemn, piatră și adezivi cu conținut redus de compuși organici volatili toxici, maximum 10 g/l compuși organici volatili (COV), sau cu conținut aproape zero, maximum 1g/l COV etc.;
f) spații verzi, grădini didactice, sere, care permit elevilor să observe/să se implice în evoluția dezvoltării diferitelor specii de plante de la momentul cultivării până la stadiul de maturitate și în care se va folosi compostul rezultat din descompunerea aerobă a deșeurilor alimentare;
g) grădini de legume, zarzavaturi, flori, pomi fructiferi, sere, ferme, țarcuri și cuști pentru animale mici, sisteme de hrănire pentru păsări, sere pentru fluturi;
h) materiale pentru amenajarea unor elemente în situl școlii: pavilioane, portice, foișoare, chioșcuri, pergole, copertine, console, gradene, mici amfiteatre, platforme, scene, nișe, tuneluri, tobogane, plase și alte structuri inovative. Regenerarea habitatului regional se va realiza atât în cadrul sitului școlii, cât și pe acoperișul „verde” al școlii, în fațade „verzi” sau în interior: sere, jardiniere, ghivece, pereți „verzi”;
i) spații de depozitare pentru uneltele de grădinărit și zone pentru depozitarea frigorifică a legumelor și fructelor;
j) utilizarea de plante care nu necesită întreținere și irigare intensivă, precum și plante care susțin biodiversitatea;
k) laboratoare de științe ale naturii unde se observă și se realizează procese și fenomene naturale;
l) crearea unui spațiu sigur de parcare pentru biciclete și alte mijloace de deplasare nepoluante, suficient pentru minimum 30% din numărul de elevi; m) asigurarea surselor de alimentare pentru mijloacele de deplasare nepoluante.
2. „Școala verde” implementează mecanisme de creștere a performanței energetice, care se poate obține inclusiv prin:
a) îmbunătățirea izolației termice a anvelopei clădirii, a șarpantelor și a învelitorilor, precum și a altor elemente de anvelopă care închid spațiul climatizat al clădirii;
b) introducerea, reabilitarea și modernizarea, după caz, a instalațiilor pentru prepararea, distribuția și utilizarea agentului termic pentru încălzire și a apei calde de consum, a sistemelor de ventilare și climatizare, a sistemelor de ventilare mecanică cu recuperarea căldurii, inclusiv a sistemelor de răcire pasivă, precum și achiziționarea și instalarea echipamentelor aferente și racordarea acestora la sistemele de încălzire centralizată, după caz
c) instalarea senzorilor de mișcare pentru bateriile de apă menajeră;
d) utilizarea surselor regenerabile de energie (prin panouri solare/fotovoltaice);
e) implementarea sistemelor de management energetic având ca scop îmbunătățirea eficienței energetice și monitorizarea consumurilor de energie (de exemplu, achiziționarea, instalarea, întreținerea și exploatarea sistemelor inteligente pentru gestionarea și monitorizarea oricărui tip de energie pentru asigurarea condițiilor de confort interior);
f) utilizarea, pe cât posibil, a luminii naturale pentru iluminarea unei clădiri, reducând astfel consumul de energie;
g) înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață, tehnologie LED, cu respectarea normelor și reglementărilor tehnice;
h) instalarea senzorilor de mișcare și/sau crepusculari pentru sistemele de iluminat;
i) optimizarea calității aerului interior prin ventilație mecanică cu unități individuale sau centralizată, după caz, cu recuperare de energie termică pentru asigurarea necesarului de aer proaspăt și a nivelului de umiditate, care să garanteze starea de sănătate a utilizatorilor în spațiile în care își desfășoară activitatea (instalarea de echipamente de ventilație cu recuperare de energie, care ar putea reduce în mod eficient filtrarea contaminanților din aerul exterior și care va îmbunătăți calitatea aerului interior).
3. Cerințele/Criteriile privind infrastructura unei „școli verzi” în faza de exploatare pot fi:
a) măsuri de îmbunătățire continuă a nivelului de sustenabilitate al clădirii; b) sistem centralizat de monitorizare a calității aerului și a confortului termic în toate încăperile ocupate, precum și la nivel de clădire (prin rețele de senzori);
c) sistem de monitorizare a consumurilor de energie, apă rece și apă caldă ale clădirii;
d) colectarea separată a deșeurilor pentru reciclare, reducerea deșeurilor de hârtie, eliminarea plasticului de unică folosință;
e) recuperarea deșeurilor organice pentru compost;
f) verificarea indicatorilor de calitate a apei potabile într-un laborator acreditat, minimum o dată pe an.
Leave a Reply