„Școala verde” – Componenta managerială

„ȘCOALA VERDE”

Componența managerială

Școala verde” integrează în documentele manageriale ale școlii planificarea/ execuția/monitorizarea și evaluarea unor măsuri specifice precum:

  1. achiziții privind reabilitarea termică, iluminarea cu un consum redus de energie, alimentarea cu energie electrică produsă de panouri solare/fotovoltaice, trecerea la sisteme de încălzire din surse regenerabile, achiziția de lămpi solare, dezvoltarea infrastructurii de alimentație școlară care promovează meniuri și opțiuni alimentare sănătoase, facilitarea accesului la biciclete sau mijloace de transport nepoluante în regim de împrumut pentru elevii școlii, asigurarea accesului la manuale digitale și instrumente digitale de învățare disponibile la nivelul unității de învățământ (telefoane inteligente, tablete, laptopuri și alte dispozitive electronice care pot fi puse în slujba educației privind schimbările climatice), introducerea elementelor de design inspirat de natură ș.a.;
  2. participarea periodică a cadrelor didactice/întregului personal al școlii la programe de formare continuă în problematica dezvoltării durabile;
  3. derularea de activități în cadrul cluburilor ecologice, de cursuri opționale și concursuri pe teme ecologice și de dezvoltare durabilă, organizarea de activități extrașcolare sau competiții privind adaptarea la schimbările climatice, precum și implementarea de proiecte și programe care să ducă la creșterea calității vieții în localitate/cartier;
  4. planificarea, în cadrul „Săptămânii Verzi” dedicate schimbărilor climatice și mediului, a unui program complex, care să includă diverse activități practice, evenimente, competiții, dezbateri, întâlniri cu cercetători, ONG-uri etc., în afara clasei (muzee, centre de cercetare, stații meteo etc.) și, în special, în natură. Se pot organiza vizite la centre de reciclare și la fabrici, la stații de epurare și tratare a apei, la muzee și expoziții unde se pot viziona/proba echipamente inteligente. De asemenea, pot avea loc activități care pun accent pe transformarea în mobilier ambiental a unor obiecte din materiale reutilizate (de exemplu, anvelope auto, PET-uri), amenajarea unor construcții ecologice în situl școlii, inclusiv în colaborare cu studenți de la facultăți de profil (arhitectură, construcții, design, arte);
  5. promovarea în rândul elevilor a unor activități de observație de tip „patrulă școlară”, activități de tipul „învățare prin practică”, excursii și tabere în ecopensiuni, pentru a facilita înțelegerea conceptului de sustenabilitate prin exemple de bune practici — clădiri și comunități care protejează mediul și contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
  6. utilizarea unei platforme web care să faciliteze participarea elevilor la acțiuni dedicate protecției mediului. Această platformă poate fi integrată cu alte resurse educaționale sau biblioteci virtuale, accesibile sistemului național de învățământ. Platforma poate funcționa și ca un forum pentru coagularea unei rețele teritoriale naționale sau internaționale de profesori — promotori ai educației privind schimbările climatice și protejarea mediului;
  7. utilizarea unor aplicații specifice educației pentru mediu destinate inclusiv elevilor (de exemplu, „Mini Inspectorul de Mediu”);
  8. digitalizarea practicilor și procedurilor la nivelul unității de învățământ (de exemplu, utilizarea unui catalog digital, organizarea diverselor ședințe în format online, instituirea unui avizier electronic, testarea curentă a elevilor în format digital, realizarea de proiecte individuale sau de grup în format electronic etc.);
  9. încurajarea folosirii manualelor și a auxiliarelor în format digital, cu asigurarea echipamentelor și conexiunii la internet în întreg spațiul școlii.

Directorul/Directorii adjuncți are/au următoarele responsabilități în ceea ce privește componenta „verde” a unității de învățământ:

a) include/includ în propunerea de proiect de buget sumele necesare activităților de mediu prevăzute în documentele manageriale ale școlii;

b) numește/numesc responsabilul pentru componenta „verde” a unității — „responsabilul verde”, sprijinind activitatea acestuia;

c) asigură achiziționarea produselor de curățenie pe bază de ingrediente naturale, provenite din agricultura biologică

d) solicită „responsabilului verde” să își aducă contribuția în ceea ce privește conținutul fișelor de post, asigurându-se ca fiecare salariat al școlii să aibă minimum o atribuție legată de componenta „verde” a unității;

e) se asigură că orarul unității de învățământ va ține cont de obligațiile elevilor și ale personalului: copii, cadre didactice, personal didactic auxiliar și nedidactic în ceea ce privește acțiunile „verzi” planificate în documentele manageriale ale școlii.

Rapoartele anuale de activitate întocmite de către director și directorul adjunct/directorii adjuncți, după caz, trebuie să reflecte și elemente implementate, specifice unei „școli verzi”.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *